검색 상세

중국 현대미술의 역사재현에 대한 연구-798예술구 후속세대 리송송(李松松)의 역사화를 중심으로

Contemplation and Material Practice : A Chinese Way of Representing HistoryFocusing on Li Songsong’s Works

초록/요약

이 연구에서는 현대 중국예술을 상징하는 베이징의 798예술구의 후속세대인 리송송의 역사화 작업에 주목하여 그의 독창적인 역사재현 방식을 탐구하였다. 문화혁명 이후에 중국 예술의 저변이 확대되고 동시에 예술시장이 국제화되었는데, 2010년대부터 중국의 부상이 본격적으로 두드러지고 중국 예술시장의 상업화가 급속화되면서 798예술구는 또다시 격변을 맞이하게 되었다. 특히 후속세대의 대표주자인 리송송은 ‘중국적 모티프’ 중에서도 중국 현대사 장면을 작품 소재로 주목해 역사의 한 장면에 추상성과 내러티브를 동시에 담아낸다는 점에서 특징적이다. 본고는 관조와 유물론적 실천이라는 키워드를 중심으로 그가 작품과 현실 사이에 일정한 거리를 유지하면서도 계속해서 중국 현대사의 중대한 장면들을 소재로 주목하는 동력을 확인해보고자 하였다. 그는 유화 그리드 작업방식과 여러 기법적 장치를 통해 관람자가 오래토록 작품 언저리를 배회하도록 이끈다. 관조의 경험은 탈정치적으로 보이기도 하나 역사적 장면에 오랜 시간 시선을 머문다는 점에서 가장 지속 가능한 정치적 실천이다. 그리고 붓질을 하나하나 덧칠하며 반복하는 노동의 과정은 역사적 시공간으로 진입하는 고요하면서도 집중적인 여정이다.

more

초록/요약

This study investigates “contemplation and material practice,” an ingenious way of representing history, by focusing on Li Songsong’s works. Li Songsong’s works constitute the successor generation of Beijing’s 798 Art Zone, symbolizing contemporary Chinese art. Post the cultural revolution, Chinese art expanded as well as became internationalized in the art market at the same time. Since 2010, the rise of China in earnest and the rapid commercialization of the Chinese art market have led to further upheaval in the 798 Art Zone. LiSongsong’ s works, representative of the successor generation, are characteristic in that they capture the abstraction and narrative of a scene of history at the same time by paying attention to the scenes of modern Chinese history as the subject of “Chinese motifs.” By focusing on the keywords of contemplation and materialistic practice, this paper attempts to confirm Li Songsong’s driving force, which helps him in continuing to focus on the important scenes of Chinese modern history, while maintaining a certain distance between his work and reality. In particular, he leads viewers to wander around the work for a long time via the application of oil painting grid work method. In addition, the oil painting brushstrokes, wherein the traces of his labor remain intact, enable viewers to reconstruct a scene of history on their own. Li Songsong’s work can be said to be an aesthetic and political practice in the sense that it allows viewers to enter historical time and space.

more