검색 상세

작가의 성별에 따른 가사의 여성 형상화 양상 연구

(A) Study on the Aspect of Woman Figuration in Kasa(Old Form of Korean Verse) According to Writers' Gender

초록/요약

이 논문은 가사라는 문학 장르 속에 형상화된 여성의 모습을 남성작가와 여성작가에 따라서 같은 대상의 여성이라도 어떻게 다르게 형상화시키는가를 논증하고자 하는 연구 논문이다. 제1장에서는 가사라는 문학 장르 속에 형상화되고 있는 여성의 실상을 체계적으로 구조적으로 파악하기 위하여 여성형상의 유형을 다섯 가지로 구분하여 유형분류의 기준과 실제를 제시하였다. 여기서 마련된 유형분류 기준은 가사 장르에만 국한되는 것이 아니라 여성을 형상화하고 있는 모든 시가 장르에 공통적으로 해당하는 기준이 될것 같다. 1. 여성형상의 유형을 다섯 가지로 구분하고 각각의 유형들에 속해 있는 작품들을 연구 검토한 결과, 대상별 특성과 그러한 특성을 바탕으로 드러난 여러 형태의 여성형상을 밝히었다. 2. 이 논문의 서론에서 예비적 검토로 본격적인 논의에 앞서 는증과정에서 필요한 예비적 검토가 이루어졌다. '여성형상' 에 필요한 개념과 이 논문에서 다루고 있는 자료의 범위를 제시하였다. 제2장은 남성작가 가사의 여성형상화 양상을 살피는데 궁중여성, 사대부여성, 서민여성, 특수신분여성, 선계여성, 나누어서 여기에 나타나는 특성을 살펴보니 여기에 등장하는 화자 혹은 대상인물은 궁중여성에는 왕비가 나타나고 작품의 환경적인 요소는 계녀교훈류가 내용으로 나타난다. 사대부여성의 대상 여성은 딸, 아내, 어머니, 조상, 모든 여성이 나타나며 작품의 환경 적인 것으로 계녀교훈류, 사친연모류, 상사소회류, 화전가류, 축원송도류가 내용으로 나타난다. 서민여성의 대상 여성은 딸, 아내, 고모, 며느리, 부녀자, 동류, 여동생. 누나, 모든 여성, 손녀, 질부가 나타나고 작품의 환경 적인 요소는 계녀교훈류, 신변탄식류, 사친연모류, 화전가류, 승지찬미류, 노정기류, 신앙권선류, 개화계몽류가 내용으로 나타난다. 특수신분여성에는 기녀와 승려가 나타나고 환경적 요인으로는 상사소회류, 충절, 재기표출, 아름다움, 애정, 통치가 내용으로 나타난다. 선계여성에 남성작가에는 대상 여성으로 항아가 나타나고 환경적 요인은 아름다움을 나타내는 것으로 형상화된다. 제3장은 여성작가 가사의 여성 형상화 양상을 살피는데 궁중여성, 사대부여성, 서민여성, 특수신분여성, 선계여성으로 나누어서 여기에 나타나는 여성작가의 대상 인물은 궁중여성은 왕비와 궁녀가 나타나고 환경적 요인은 계녀교훈류, 신변탄식류, 상사소회류, 화전가류 작품의 내용이 되는 환경적인 요소로 나타난다. 사대부여성의 대상 여성은 딸, 아내, 며느리, 부녀자, 동류, 여동생, 누나, 시어머니, 어머니, 할머니가 나타난다. 환경적인 요소로 계녀교훈류, 신변탄식류, 사친연모류, 상사소회류, 화전가류, 축원송도류, 노정기류가 나타난다. 서민여성의 대상 여성은 딸, 아내, 고모, 며느리, 부녀자, 동류, 누나, 시어머니, 할머니, 시누이가 나타나고 환경적 요소로는 계녀교훈류, 신변탄식류, 사친연모류, 상사소회류, 화전가류, 측원송도류, 노정기류, 신변탄식류, 사친연모류, 상사소회류, 화전가류, 축원송도류, 승지찬미류, 노정기류, 신앙권선류, 재화계몽류에서 나타난다. 특수신분여성에 화자는 기녀와 여승이 나타나고 환경적 요소로는 상사소회류, 화전가류, 축원송도류, 승지찬미류, 재기표출, 애정, 통치, 인생무상을 느끼는 것으로 나타난다 선계여성에 나타나는 대상 여성은 반고, 항아, 서왕모, 직녀, 마고할미, 동해용녀, 무산선녀, 여와 이고 환경적 요소로는 계녀교훈류, 신변탄식류, 화전가류, 축원송도류, 승지찬미류, 노정기류에 나타난다. 제4장은 작가의 성별과 여성 형상화의 관계에서 동일한 대상 여성 일 때 남성작가가 바라보는 여성과 여성작가가 바라보는 사각 차이를 궁중여성, 사대부여성, 서민여성, 특수신분여성, 선계여성으로 나누어서 그 특징을 살펴보았고 그리고 여기에 내용적인 요인으로는 계녀교훈류, 신변탄식류, 사친연모류, 상사소회류, 화전가류, 축원송도류, 승지찬미류, 노정기행류, 신앙권선류, 개화계몽류로 나누어 대상여성을 비교하여 보았다. 제5장은 결론 장으로 궁중여성, 사대부여성, 서민여성, 특수신분여성, 선계여성으로 나누어 여기에 나타난 남성작가와 여성작가에 나타나는 시각차이를 대상 여성별로 세분하여 비교하여 설명하였다.

more

초록/요약

This study was intended to prove how differently the woman of the same object was portrayed according to writers' gender in relation to the picture of woman shaped in literary genre called Kasa(old form of Korean verse). Chapter 1 divided the type of woman figuration into five types to make a systematic and structural identification of the actual image of woman portrayed in the literary genre called Kasa. The criterion for the classification of those types is not only confined to Kasa alone but seems the one commonly applicable to all poems figuring women. 1. The type of woman figuration was divided into five and the literary works belonging to each type were investigated. As a result, the characteristics of each object and several types of woman figurations found based on those characteristics were clarified. 2. The introduction of this thesis provided the preliminary review needed for the process of proof prior to full-scale discussion. It presented the concept necessary for 'woman figuration' and the scope of material discussed in this thesis. Chapter 2 discussed the aspect of woman figuration in men writers' Kasa. It divided women into court women, dignitary's women, popular women, special-class women, and fairyland women and investigated the characteristics found in men writers' Kasa. Speakers or characters included empress as court women. As the environmental factor of men writers' Kasa, the type of maid-servant didactics was found to be its content. The women of the dignitary's family included daughter, wife, mother, ancestor, and all types of women. The content of the environmental factor was found to include the types of maid-servant didactics, lamentation over personal situation, attachment to mentors and parents, praise for famous attractions, travel sketch, religious exhortation, and enlightenment. The special-class women were found to include Kisaeng and nun, whose environmental factors included loyalty, talent manifestation, beauty, affection, and domination. Men writers portrayed the moon fairy as tile fairyland woman, whose environmental factor was portrayed as representing beauty. Chapter 3 presented the investigation of the aspect of woman figuration in women writers' Kasa. Women found in their literary works were divided into court women, women in the dignitary' family, popular women, special-class women, and fairyland women. The women as the character portrayed by women writers included empress and court lady, whose environmental factor contained the contents of maid-servant didactics, lamentation over personal situation, affection song, and flower play. Characters as women in the dignitary' family included daughter, wife, daughter-in-law, married women, sister, mother, and grandmother, whose environmental factors contained the contents of maid-servant didactics, lamentation over personal situation, attachment to mentors and parents, affection song, flower play, commendation and benediction and travel sketch. Characters as the popular women included daughter, wife, daughter-in-law, married women, associates, sister, mother-in-law, grandmother, and husband's sister, whose environmental factors contained the contents of maid-servant didactics, lamentation over personal situation, attachment to mentors and parents, appection song, flower play, commendation and benediction, travel sketch, religious exhortation, praise for attractions, and enlightenment. The speakers as special-class women were found to include Kasaeng and nun, whose environmental factors contained affection song, flower play, commendation and benediction, affection, domination, and the transitoriness of life. The women portrayed in the fairyland women included moon fairy, Seowangmo, the Weaver, Magohalmi, Donghaeyongnyo, Musansunnyeo and Yeowo, whose environmental factors contained the contents of maid-servant didactics, lamentation over personal situation, flower play, commendation and benediction, praise for attractions, and travel sketch. Chapter 4 provided an inquiry into what difference there was between men writers' perspective and women writers, perspective when the same object was woman in conjunction with relationship between writer' gender and woman figuration. An attempt was made to investigate the difference according to writers' gender by dividing women into court women, women in the dignitary' family, popular women, special-class women, and fairyland women. And an attempt was made to compare women as the character portrayed by writers by dividing their environmental factors into the contents of maid-servant didactics, lamentation over personal situation, attachment to mentors and parents, praise for attractions, travel sketch, religious exhortation, enlightenment, affection song, flower play, and commendation and benediction, Chapter 5, the concluding one, offered an explanation and comparison of the difference between men and women writers' perspectives by dividing the women of object into court women, women in the dignitary's family, popular women. and special-class women.

more

목차

목차 = ⅰ
<국문초록> = ⅲ
1. 서론 = 1
1.1. 문제제기 = 1
1.2. 연구사 = 2
1.3. 연구방법 = 7
2. 남성작가 가사의 여성 형상화 양상 = 9
2.1. 궁중여성(宮中女性) = 9
2.2. 사대부여성(士大夫女性) = 11
2.3. 서민여성 = 18
2.4. 특수신분여성(特殊身分女性) = 53
2.5. 선계여성(仙界女性) = 59
3. 여성작가 가사의 여성형상화 양상 = 61
3.1. 궁중여성 = 61
3.2. 사대부여성 = 66
3.3. 서민여성 = 82
3.4. 특수신분여성 = 104
3.5. 선계여성(仙界女性) = 109
4. 작가의 성별과 여성 형상화의 관계 = 124
4.1. 궁중여성 = 124
4.2. 사대부여성 = 124
4.3. 서민여성 = 127
4.4. 특수신분여성 = 131
4.5. 선계여성(仙界女性) = 132
5. 결론 = 135
참고문헌 = 139
ABSTRACT = 142

more