검색 상세

애니메이션에서 구상형태와 추상동작의 결합을 통한 언캐니 표현에 대한 연구

A Study on the Expression of Uncanny through Combination of Figurative Form and Abstract Movement in Animation

초록/요약

애니메이션은 생명이 없는 대상에 움직임을 부여함으로써 생명을 가진 것처럼 보이게 하는 예술 매체로서 생명과 비생명의 중첩을 매체의 본질적인 특성으로 가진다. 그러므로 애니메이션은 ‘살아있는 것이 정말 로 살아있는지, 혹은 살아있지 않은 것이 사실은 살아있는 것이 아닌지’에 대한 경계의 혼란에서 발생하는 미학 적 효과인 언캐니와 본질적으로 접하게 관련되어 있으며 다른 어떤 예술 매체에서보다 이를 극대화하여 표현 할 수 있다. 그러므로 본 논문에서는 선행 연구를 통해 애니메이션과 언캐니의 본질적 특성에 대한 이론적 논의 들을 살펴봄으로써 이들이 ‘생명과 비생명의 중첩’이라는 접점을 통해 깊은 관련성을 가지고 있다는 것을 밝히고 자 했으며, 이를 바탕으로 애니메이션 작품에서 생명과 비생명의 중첩’을 강화함으로써 언캐니를 표현한 구체적 인 적용 사례를 살펴보았다. 애니메이션에서 생명과 비생명의 중첩을 통해 언캐니를 표현하는 방법 중 본 논문 에서 주목한 방법은 ‘구상형태와 추상동작을 결합함’으로써 언캐니를 표현하는 것이다. 다른 어떤 예술 매체에서 보다 자유로운 움직임 표현의 가능성을 가지는 애니메이션이 구상형태와 추상동작을 결합하는 방식을 통해서 보다 차별적이고 독자적인 방식으로 강화된 언캐니를 표현할 수 있기 때문이다. 이에 대한 구체적인 예를 제시 하기 위해서는 형제 작가 브라더 퀘이의 <악어의 거리(The Street of Crocodile)>와 정주아의 <진실한 남자> 가 구상형태와 추상동작을 결합하여 언캐니를 표현한 장면들을 분석하다. 본 논문은 애니메이션에서의 언캐 니 표현과 그 구체적인 방법 중 하나인 ‘구상형태와 추상동작의 결합’에 대한 연구를 통해 상업적·대중적인 표 현에 치중되어 있는 애니메이션 제작과 연구가 실험적이고 전위적인 표현을 포함하여 보다 균형있고 다양하게 발전, 확장되는 데 기여하고자 한다.

more

초록/요약

Animation is an art medium to show an inanimate object as if it is a life form by giving it motion, and its essential feature is an overlap between life forms and non-life forms. Therefore, animation is radically related to uncanny, an aesthetic effect arising form the boundary confusion ‘if a living thing really lives or if non-living thing is actually a life form’ and it is available for maximizing and expressing it better than any other art medium. Accordingly, this study aims to figure out in-depth relations between the point of an ‘overlap between life forms and non-life forms’ by reviewing theoretical discussions about the essential characteristics of animation and uncanny from the previous literature, and to investigate on the specific cases of the application of uncanny by enhancing an ‘overlap between life forms and non-life forms in animations based on it. Among the methods to express uncanny through an ‘overlap between life forms and non-life forms in animation, this study pays attention on the ‘combination of figurative form and abstract movement’ for expressing uncanny. As animation has possibilities to express freer motions than any other art media, it can also express more differentially and originally enhanced uncanny through the method of combination between figurative form and abstract movement. In order to show the specific cases about it, the study analyzes the scenes about the expressions of uncanny through combination between figurative form and abstract movement by Brother Quay and Jooa Chung. This study, through the investigation about the expression of uncanny in animation and ‘combination between figurative form and abstract movement’, one of its specific methods, tries to contribute to more diverse development and expansion of animation productions and researches, which are inclined to express commercially and popularly, by including experimental and avant-garde expressions.

more