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신자유주의 시대, 고전 읽기의 의미와 가능성: 헤르베르트 마르쿠제의 『일차원적 인간』을 중심으로

The Implication and the Prospect of Reading Classics in the Neoliberal Era: Reading One-Dimensional Man by Herbert Marcuse

초록/요약

본 연구는 대학의 신자유주의적 시장화가 확대되는 시점에서, 학생들의 일차원적 인간(1964) 독서 경험을 분석함으로써 고전 읽기 수업의 의미와 가능성을탐구한다. 디지털-네이티브(native) Z세대 호모 에코노미쿠스 수강생들은 광범위한 디지털/온라인 문화의 영향으로 깊이 읽기 능력과 인지적 인내심이 부족한상태이다. 동시에 그들은 기업가적 주체로서 ‘잔인한 낙관주의’로 자기 소진을감내하며 인적 자본의 확충에 몰입한다. 마르쿠제는 기술적 합리성의 지배가 대중을 생계 노동에 함몰시키고 사회를 전체주의화한다고 비판한다. 학생들은 일차원적 인간을 읽고 토론함으로써 ‘직접적 동일화’의 문제점을 파악하고, 최면술적/마술적 언어가 어떻게 언설 세계를 폐쇄하는지 비판적으로 이해한다. 더불어, 자본주의나 신자유주의가 궁극적인 진리나 본질이 아니라 우연한 현상이라는 것도 배우게 된다. 반면에, 그들은 생존 불안과 내면화된 수동성으로 인해실존의 평화 회복을 포기하는 경향이 있다. 바로, 이러한 지점에서 교양 교육과고전 읽기 수업은 자유로운 삶이 생존 투쟁의 극복과 부정적 사유의 실천으로가능하다는 것을 일깨워야 한다.

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초록/요약

Herbert Marcuse, in his 1964 publication One-Dimensional Man, offers criticism against the hegemony of technological rationality that engrosses people to the labor of earning a livelihood and renders a society vulnerable to totalitarianism. This paper investigates the implications and the possibilities of classics-reading university lectures in a time when the logic of neoliberalism is expanding in higher education. It is often noted that Generation Z students, the homo economicus digital natives, lack deep reading capacities and cognitive patience due to the expansive influence of digital/online cultures. They are also entrepreneurial subjects who bear self-exhaustion with “cruel optimism” and focus on increasing their human capital. Nevertheless, students in a university lecture reading One-Dimensional Man recognized the drawbacks of “immediate identification” in the course of reading and discussing the material, and produced critical analyses on how hypnotic/magical languages close the universe of discourse. They also understood that capitalism and neoliberalism are historically contingent appearances that can not be acknowledged as an ultimate truth or essence. The students portrayed an inclination to withdraw from achieving the pacification of existence because of their precarious chance of survival and internalized passivity. This paper suggests that it is the role of liberal education and classics reading lectures in universities to facilitate students’ realization that an autonomous life is attainable by transcending one’s struggle of existence and practicing negative thinking.

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