검색 상세

적대와 연대 ― 홍콩 영화 <십년>(十年, 2015)과 지역 정체성의 (재)구성

Antagonism and Solidarity: The (Re)construction of Local Identity in Hong Kong film Ten Years(2015)

초록/요약

2015년 홍콩 영화 <십년>은 하나의 사건이었다. 2025년을 배경으로 홍콩의 암울한 미래를 그리고 있는 이 영화는 중국 정부의 반발에도 불구하고 많은 홍콩 시민들의 공감을 받았다. 97년 홍콩이 중국으로 반환된 후, 홍콩은 크고 작은 정치적 사건들로 중국 정부와 갈등을 빚었다. 2003년 홍콩 국가 안전법 반대 시위부터 2014년의 우산 운동, 2019년 이후의 민주화 시위까지 홍콩은 자신의 가치를 지키기 위해 투쟁해 왔다. 홍콩의 정치투쟁은 홍콩의 정체성과 무관하지 않다. 홍콩은 무엇을 위해 싸우는가? 홍콩은 무엇을 지키고자 하는가? 2000년대 이후 홍콩의 독립 영화 감독들은 그 동안 홍콩 영화사에서 무시되어 온 홍콩의 식민 역사와 지역적 풍경, 일반인들의 일상생활에 관심을 기울였다. 홍콩 영화는 자신의 정체성을 찾기위서 홍콩을 탐구하기 시작했다. 이러한 맥락 속에서 2015년 <십년>이 나타났다. <십년>은 반중 정서와 내부의 구성원에 대한 차별 같은 적대 의식을 통해 홍콩의 정체성을 구성하는 모습을 드러낸다. 하지만 이러한 적대 의식에 의한 정체성은 장기적으로 홍콩의 민주화 투쟁에 도움이 되지 못한다. 홍콩 내부에서 소외된 사람들, 이주 노동자들과의 연대를 통해 홍콩의 정체성은 보다 역동적으로 구성될 수 있다. <십년>의 에피소들은 지역성의 소멸에 대한 공포를 담고 있지만, 사실 그것은 모두 홍콩이 그동안 지켜왔던 보편적 가치로서의 민주주의와 혼종성에 대한 위협으로 수렴된다. <십년>은 하나의 사건이었다. 홍콩 영화는 중국 영화로 포섭되지 않은 채 하나의 지역 영화를 구성할 수 있을까? 홍콩 영화는 이제 새로운 질문을 맞이하게 되었다. 홍콩은 무엇인가? 그리고 홍콩 영화는 무엇을 탐구해야 하는가?

more

초록/요약

Ten Years was an event in 2015. Set in 2025, this film depicts Hong Kong’s dark future. Despite the pressure from the Chinese government, the film has received widespread support from many Hong Kong citizens. Since Hong Kong’s return to China in 1997, Hong Kong has had a conflict with the Chinese government. From protests against the Hong Kong National Security Law in 2003, to the Umbrella Movement in 2014, and to the democratization protests in 2019, Hong Kong has struggled to protect its values. Hong Kong’s political struggle has nothing to do with Hong Kong’s identity. What is Hong Kong fighting for? What does Hong Kong want to defend? Since the 2000s, independent filmmakers in Hong Kong have paid attention to its own colonial history, local landscape, and daily life of the ordinary people in Hong Kong, which has been neglected by Hong Kong film history. Hong Kong films began to explore Hong Kong to find its identity. In this context, Ten Years appeared in 2015. Ten Years reveals the construction of Hong Kong’s identity through anti-Chinese sentiment and a sense of hostility such as discrimination against internal residents in Hong Kong. However, this antagonistic identity does not help Hong Kong’s struggle for democracy in the long run. Hong Kong’s identity can be made more dynamic through solidarity with the alienated and migrant workers inside Hong Kong. Although the episodes of Ten Years seem to contain fears of the disappearance of locality, they in fact all converge into a threat to democracy and hybridity as universal values ​​that Hong Kong has preserved. Can Hong Kong films become a local film without being fused into Chinese films? Hong Kong movies seem now face new questions. What is Hong Kong? And what should Hong Kong movies explore?

more