검색 상세

19세기 한문소설에 나타난 새로운 남성 주인공 형상

New Male Protagonist in the 19th Century Korean Novels Written in Chinese Characters

초록/요약

19세기 한문소설 「환몽과기(鰥夢寡記)」와 「종생전(宗生傳)」은 각기 몽유록과 전기소설이라는 전통적인 한문소설 형식을 취하고 있지만 남성 주인공 형상에 있어서는 이들 장르의 기존 문법과는 매우 다른 형상의 인물을 설정하고 있다. 두 인물은 문장 공부 배경이 있는 중년 남성으로, 「환몽과기」의 주인공은 술주정뱅이이고「종생전」의 주인공은 무력한 서생이며, 이들의 중요 사건은 여성과의 만남과 헤어짐이다. 이 남성 주인공들은 부정적이거나 무력한 인물들이다. 이 소설들은 지식인 남성들의 장르로 일컬어지는 몽유록이나 전기소설의 남성 주인공을 형상화하면서 이런 변변치 않은 남성이라는 새로운 인물형을 가시화해 냈다. 이런 남성 주인공 형상이 등장한 것의 의미는 현실적으로는 변변치 않지만 그들의 결핍된 욕망의 결과가 여성에게 폭력적으로 귀결되는 가부장적인 남성 인물형을 재현해 냈다는 점이다.

more

초록/요약

The male protagonists in Korean classic novels both written in Korean and Written in Chinese characters were usually heroes, noble men, or men of literary talent, all of who were patriarchs measuring up to the Confucian standards. Hwanmonggwagi belongs to the genre of dream journey stories and Jongsaengjeon belongs to the genre of fictional biography. As these genres are written in Chinese letters and feature male intellectuals. The protagonist of Hwanmonggwagi is a jobless widower who calls himself a drunkard. The protagonist of Jongsaengjeon is a poor and incompetent 40-year-old bachelor. In the 19th Century Korean Novels written in Chinese characters, these kinds of worthless male protagonists are visualized. This seems to be related to the realities of the collapsed yangban men without prospects at that time. These two novels were written by humbled yangban men who lived in Chungcheong and Gyeongsang provinces respectively. Although the literary achievements of these novels are not high, they are significant in the sense that negative or insignificant male characters appear as the protagonists. In the narrative literature of the 19th century Korea, worthless male protagonists were visualized while female characters were presented as being independent and having problem-solving capabilities. This change in character types reflect the realities of the time.

more