검색 상세

구더신(Gu Dexin) 미술 작품 속에서 드러나는 알레고리적 사유들 :발터 벤야민의 알레고리 이론 중심으로

Allegorical thinking in Gu Dexin's artworks: Walter Benjamin's Theory of Allegory

초록/요약

본 논문은 발터 벤야민의 반성 개념과 알레고리 인식의 연계성을 밝히는 작업에 이어 이러한 연계성을 구더신(顾德新)의 작품 속 ‘알레고리적 사유의 형식’과 ‘알레고리적 사유의 전제’라는 두 내용에 적용시킨다. 벤야민의 반성매체 이론에서 예술작품의 아이러니의 형식은 ‘객관적인 계기’를 지니고 있으며 이는 알레고리 이론에서 ‘의도의 죽음’과 연관된다. 벤야민의 반성매체 이론에서 ‘직접적인 사유’와 벤야민의 알레고리 이론에서 ‘우회로적인 방법’은 예술을 반성 사유로 인식할 때 ‘직접적인 우회로’의 형식으로 합치될 수 있다. 본 논문에서 ‘의도의 부재’와 ‘직접적인 우회로’는 구더신 예술작품의 알레고리적 형식으로 상정된다. 벤야민의 알레고리 인식에서 멜랑콜리 개념은 구더신의 초현실주의적 경향과 그가 미술계를 탈퇴하는 비관적 태도와 직결된다.

more

초록/요약

After revealing the relevance of Walter Benjamin's concept of reflection and the theory of 'Allegory,' this thesis employs the above theoretical relevance to the two parts of Gu Dexin's new works, "the form of allegory thinking" and the "premise of allegory thinking." The irony form of artistic works covered by Benjamin's medium of reflection theory has an "objective movement" related to the "death of intention" in allegory theory. When considering art as reflective thinking, Benjamin's "immediate thinking" in the medium of reflection theory and the "digression method" in his allegory theory can be combined into a form of "immediate digression." "The absence of intention" and "The immediate digression" are regarded as allegory forms in Gu Dexin's artworks. The concept of melancholy in Benjamin's allegory cognition can be directly linked to Gu Dexin's surrealist tendency and pessimistic attitude to withdraw from the art world.

more