검색 상세

포스트 진실 시대의 예술: 동시대 예술의 이율배반적 조건들

Art in the post-truth era: Antinomy of the post-art

초록/요약

본 논문은 진실의 가치가 위협받고 거짓이 득세하는 ‘포스트 진실 시대’에 예술의 달라진 위상과 가치에 대해 논한다. 가짜뉴스, 왜곡된 통계와 정보, 기만적이고 편향된 정치적 담론 등으로 요약될 수 있는 포스트 진실의 문제들은법적, 정치적 수단으로 쉽사리 해결될 수 없는 매우 심중한 부정성을 드러내고 있는 반면, 동시에 표현의 자유, 참여정치, 뉴 미디어의 역할에 대한 긍정적인 기대를 남기며 진실/진리의 가치에 대한 보다 확장된 사유의 기회를 제공하기도 한다. 본 논문에서는 이러한 동시대 문화의 이율배반적 조건들을 크게 세 가지 ― 포스트 진실 / 포스트 미디어 / 포스트 예술 ― 로 나누어 고찰해 보고, 이러한 조건들을 전면화하는 현대미술의 예로서, 아이 웨이웨이, 포렌식 아키텍쳐, 그리고 왈리드 라드의 작업들을 분석해 볼 것이다. 이를 통해 본 논문은 비진실과 탈매체, 반예술적태도를 공공연히 드러내는 동시대 예술의 이율배반적 실천들이 어떻게 당대의 정치 사회적 문제들을 포괄해 가는지, 그리고 이러한 실천들 속에서 예술은 진리와 연관된 자신의 임무를 어떻게 지속하고 또 쇄신해 가는지 살펴본다 .

more

초록/요약

This paper investigates art’s new task and role in the ‘post-truth’ era where facts lose their grip on reality in the rise of fakeness that is more truthful than truth. The post-truth syndromes symptomized by fake news, manipulated information, deceitful and biased political opinions pose a concern that can hardly be resolved by any legal actions, while it also leaves a positive expectation about widening freedom of expression, political participation, and the role of new media, reassuring the possibility of reimagining the notion of truth. This paper delves into this antinomy of the post-truth syndrome, specifically focusing on three conditions: post-truth, post-media, and post-art, each of which illustrated by three recognized artists ― Ai Weiwei, Forensic Architecture, and Walid Raad, whose practices are set on a new relationship to the truth in question. Throughout the paper, we explore how these posttruth artists make convincing accounts of contemporary society, and how such accounts renew their tasks long related to the classical notion of truth.

more