검색 상세

뎀나 바잘리아의 아방가르드 정신에 내재한 패션의 의미

The Meaning of Fashion Implicit in Demna Gvasalia’s Spirit of the Avant-Garde

초록/요약

본 연구는 뎀나 바잘리아의 시각적 결과물에 의존한 외적인 분석을 넘어 아방가르드 예술 운동과 정신에 부합하는 개념에 근거한 학자들의 이론적 고찰에 초점을 맞추어 디자이너와 그의 작품을 분석하는 관점을 취했다. 21세기 가장 강력한 패션 아이콘이자 시대정신을 내포한 인물로 부상한 바잘리아에 대한 평가와 분석은 단시간 내 범람했다. 현재까지 이루어진 그와 관련된 연구들은 그의 시각적 결과물에 초점을맞추거나 마틴 마르지엘라의 산물이라는 평가 또는 그가 추구하는 해체주의 면모와 유사한 분석이 주를이루었다. 본 연구자는 바잘리아의 인터뷰와 그가 표현하는 패션 전반의 활동을 통해 20세기 가장 중요한예술운동 중 하나인 아방가르드 예술을 설명하는 개념에 상응하는 것을 발견하였다. 본 연구는 역사적 아방가르드 정신의 개념적 접근과 근본적 고찰을 시도했고, 이를 근거로 룩북, 캠페인 등을 통해 발현되는아방가르드 정신을 관찰하였다. 아방가르드 예술 운동의 근본적인 정신을 전제로 바잘리아의 패션을 관찰한 결과, 바잘리아는 패션에 굳어진 시스템을 변화시키기 위한 저항정신을 토대로 반미학적, 반부르주아적가치관에 부합하는 이념을 지닌다. 패션의 일상성을 강조하며 삶과 유리된 예술의 무의미성을 강조했던 아방가르드 예술가들의 특징에 상응하는 면모를 보이며, 동시대를 살아가고 있는 디자이너로서의 시대적 사명감을 토대로 자신의 패션디자인에 사회적, 정치적 관심을 반영하며 사회를 긍정적인 방향으로 전환하고자 했던 아방가르드 예술가들과 유사한 수행자의 면모 또한 드러내고 있다. 바잘리아는 인터뷰를 포함한패션 행위를 수단으로 자신의 정치적 편향성을 표출하는 동시에 사회적 가치의 실천적 수행자로서 자신의의견을 전달하고 있다. 이는 자신의 세계관과 이념을 공격적이고 공공연하게 선언함으로 활동을 시작한 아방가르드주의자들과 유사한 특징을 보이는 것으로 귀결됐다. 바잘리아는 자신의 패션에 저항적, 정치적, 휴머니즘적인 사회적 가치의 관점을 표출하고 이를 실행하는 실천적 자세를 취한다. 본 연구를 통해 문화예술의 용어로부터 기인한 아방가르드의 개념을 되짚고 패션에 대한 연구 관점을 사회학 그리고 미학적접근에 기여한 논제를 시사하고자 하는 데에 연구 의의가 있다.

more

초록/요약

This study analyzes designers and their works by focusing on the theoretical contemplation by scholars based on concepts consistent with the avant-garde movement and spirit, beyond the external analysis relying on the visual achievements of Demna Gvasalia. Assessments and analyses poured out in a short time, as he emerged as the most powerful fashion icon of the 21st century and a person who reflects the spirit of the age. Until now the studies regarding him focused on his visual achievements or evaluated him as the product of Martin Margiela, assessing him based on the aspect of deconstructivism. In regard with Gvasalia’s interviews and his overall fashion activities, this study identifies that Gvasalia corresponds to the concept that explains the avant-garde movement which is one of the most important art movements of the 20th century. This study attempts a conceptual approach and fundamental consideration of the historical avant-garde spirit, while observing the avant-garde spirit expressed through showcases, lookbooks, and campaigns. As a result of observing Gvasalia’s fashion on the premise of the fundamental spirit of the avant-garde movement, Gvasalia expresses an ideology that conforms to anti-aesthetic and anti-bourgeois values based on the spirit of resistance to change the system that was solidified in fashion. He displays the characteristics of avant-garde artists who emphasized the everydayness of fashion and the insignificance of art isolated from life, and also shows disciplinant characteristics of avant-garde artists in reflecting social and political interests in his fashion with the intend to make society better based on the sense of duty as a contemporary artist. Gvasalia expresses his political bias by means of fashion, including interviews, and at the same time expresses his opinion as a practical performer for social values. This results in an aggressive and open declaration of his view of the world similar to that of the avant-garde artists. Gvasalia expresses the perspective of defiant, political, and humanistic social values in his fashion and takes a practical attitude to implement them. The academic significance of this study is to reflect on the concept of avant-garde derived from the terminology of culture and arts, and to suggest a thesis that contributes to sociological and aesthetic approaches on fashion.

more