검색 상세

『오뇌의 무도』 전후 김억의 문단 네트워크와 문학 활동 : 김억의 작가적 생애와 미발굴 자료를 중심으로

Kim Eok's Literary Network and Activities Before and After The Dance of Agony: Focusing on Kim Eok's Writer's Life and Undiscovered Materials

초록/요약

이 글은 『오뇌의 무도』 발간 전후 김억의 작가적 생애와 문단 활동을, 잡지와 문단 네트워크를 중심으로 실증적으로 고구하여 김억 문학의 성과에대한 풍부하고 정치한 해석과 이해의 토대를 만들고자 한 연구이다. 이 글에서는 다양한 문학 및 역사의 사료와 기록, 그리고 김억 자신과 지인의 기록을 기반으로 그간 정확하게 규명되지 못하거나 잘못 정리된 김억의 생애와 문단활동, 작품 등의 사실을 바로잡았다. 우선 김억의 출생을 1895년으로, 오산학교 입학 및 졸업 시기를 1909년과 1913년으로 확정했다. 석천과돌샘, 고사리 등의 필명을 확인하고, 새로운 작품 등도 보완했다. 작가생애의 측면에서는 친한 문우였던 김동인, 계용묵 등의 자료를 기반으로 작가활동과 인간적인 면모를 재구했고, 문단활동과 네트워크의 측면에서는 잡지『서울』, 『서광』, 『창조』, 『폐허』 등에서의 집필활동과 동인활동, 그리고 『오뇌의 무도』 등에 드러난 문단 지인들과의 소통과 네트워크를 고찰했다. 문학적 사유의 성숙과 활동 영역의 확장 측면에서 다양한 대중적, 학술적 강연활동과 사회, 사상, 종교 등에 걸친 광범위한 주제의 집필 활동을 밝혔다. 문학사적으로는 그간 알려지지 않은 김억의 문필 활동이나 잡지 창간 등에 관한 내용을 새롭게 밝혔는데, 특히 김억이 바하이교를 한국에 최초로 문서화하여 알렸음을 밝혔고, 김억이 창간한 문예지 『가면』을 문학사적으로 처음소개하면서 이 문예지에 대한 김억과 이상화의 논쟁을 다루었다. 이처럼『오뇌의 무도』 발간 전후, 1910년대 후반에서 1920년대 중반까지 김억의 문단 활동의 범위와 문단 네트워크는 다양하고 광범위하다. 그는 번역, 강연, 집필, 교육, 출판 등에서 활동하면서 당대 지식인들과 교류함으로써 한국문학사에서 근대문학의 기획자이자 실천가로서 주목할 만한 역할을 했다.

more

초록/요약

In this article, based on various literary and historical documents and records, as well as records of Kim Eok himself and his acquaintances, the birth of Kim Eok, which has not been accurately identified, was confirmed as 1895, and the admission and graduation dates of Osan School were determined as 1909 and 1913. I checked the pen names of Kim Eok such as ‘Seokcheon’ and ‘Kosari’, and supplemented new works. In terms of the writer's life, I reconstructed his writer's activities and human side based on the materials of his close friends, Kim Dong-in and Gye Yong-muk. In terms of literary activities and networks, the writing and coterie activities in magazines Seoul, Seogwang, Creation, and Ruins, as well as communication and networks with literary acquaintances revealed in The Dance of Agony were considered. In terms of literary history, Kim Eok's literary activities and the publication of magazines were newly revealed. In particular, it was found that Kim Eok was the first person to document and inform Bahaism in Korea. Also, by introducing the literary journal Mask, founded by Kim Eok, for the first time in literary history, it dealt with the controversy between Kim Eok and Lee Sang Hwa over this literary journal. As such, before and after the publication of The Dance of Agony from the late 1910s to the mid 1920s, the scope of Kim Eok’s literary activities and the literary network were diverse and extensive. He played a notable role as a planner and practitioner of modern literature in the history of Korean literature by interacting with contemporary intellectuals while working in translation, lectures, writing, education, and publishing.

more