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데이터미학과 인공지능: 초중고등학교 및 문화예술 교강사를 위한 기술융합 문화예술교육과정 개발 연구- 시범교육프로그램 개발과정을 중심으로

Data Aesthetics and Artificial Intelligence: Research on Developing a Technology-Converged Culture-Art Education Program for Korean School Teachers and Art Instructors - Focusing on the Process of Developing a Pilot Curriculum

초록/요약

이 연구는 초중고교강사 및 문화예술교강사의 문화예술과 기술에 대한 융합적 문해력을 함양하기 위한 기술융합 문화예술교육 프로그램 연구개발의 과정과 결과에 대한 것이다. 이 논문에서 우리는 연구 과정을 집중적으로 기술함으로써 향후 유사연구에 기여하고자 했다. 연구진은 시대적인 교육주제로 ‘데이터미학과 인공지능’을 선정하고, 교육 참여자 중심 집중연수교육이 이러한 문화기술 문해력 함양에 적절하다고 판단하였다. 우리는 문화예술과 관련된 코딩실습 기반의 ‘데이터미학과 인공지능 교육과정’을 최소기능의 시범교육프로그램(Minimum Viable Program)으로 제안하였다. 이 과정은 2개 섹션으로 구성된다. 섹션 1은 문화예술 관점에서 교육 참여자가 데이터와 코딩의 필요성과 상호관계성을 이해하고 이에 대한 이해와 이를 이용한 표현을 중심으로 학습하는 ‘데이터미학‘이다. 섹션2는 섹션 1의 학습을 바탕으로, 알고리즘 개념과 이를 기반으로 운용되는 인공지능 표현에 대한 학습이다. 연구방법론으로 폭포수방법론과 린UX방법론을 융합한 혼합연구방법론을 실험적으로 적용하였다. 이를 토대로 우리는 참여자 중심 설계와 교육을 철저히 수행하였다. 연구진은 연구 시작 단계부터 시범교육시행과 교육시행 후의 모든 단계에서 치밀한 참여자 조사를 수행하였다. 참여자 상황과 요구사항을 검토·반영함으로써 우리 기술융합 문화예술교육과정의 현실적인 참여자를 발굴·개발하였다. 이를 통해 연구결과로 수정·보완된 최종교육과정을 제안하였다. 교육 후 참여자 설문조사를 통해 우리 연구는 전반적인 높은 교육 만족도를 보여줌으로써, 이 교육과정은 어느 정도 소기의 목적을 달성한 것으로 판단한다. 특히 치밀한 참여자 중심 설계 및 시행, 과정 중심 개발은 이 연구의 장점이나, 전반적인 높은 교육 난이도와 과다한 분량의 교육 내용은 이 연구가 가진 단점이다.

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초록/요약

This study is about the process and results of research on and the development of technology-converged culture-art education to cultivate convergence literacy in the areas of culture-art and technology in elementary, middle and high school teachers and culture-art instructors. In this paper, we attempt to contribute to similar lines of research in the future by intensively describing the research process. Our research team selected 'data aesthetics and artificial intelligence' as the educational subjects of the times, judging that participant-centered intensive training was appropriate to improve culture-technological literacy. We proposed the 'Data Aesthetics and AI Curriculum' based on coding practices related to culture-art as a pilot curriculum, a minimum viable program. This course consists of two sections. Section 1 is ‘Data Aesthetics’, in which education participants come to understand the necessity and interrelationships of data and coding from the perspective of culture-art, and where they learn based on this understanding and create expressions using this knowledge. Section 2, based on the learning experience of Section 1, focuses on an understanding of algorithm concepts and representations by AI. As a research methodology related to this, a mixed research methodology that combines the waterfall methodology and the lean UX methodology was experimentally applied. Our methodology enabled us to thoroughly carry out participant-centered design and education. From the start of the study to the implementation of a pilot education program, and in every stage after the implementation of the education, a detailed participant survey was given. By examining and reflecting on the participants' circumstances and requirements, we discovered and developed realistic participants in our technology-converged culture-art curriculum. Through this, a revised and supplemented final curriculum was proposed based on the research results. In our study, it is judged that this curriculum has achieved its intended purpose to some extent given the high overall satisfaction level expressed through the participant survey after the education. In particular, the detailed participant-centered design, its implementation and its process-oriented development are the strengths of this study, whereas the overall high level of educational difficulty and the large amount of educational content are disadvantages of this study.

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