검색 상세

'원환(圓環)’의 붕괴 그리고 폐허 위에 모여 살기 - 사와라기 노이의 비평을 통해 본 일본 현대 미술

The Collapse of ‘the Circle’ and How to live in the Ruin – A Note on Japanese Contemporary Art through the critique of Sawaragi Noi

초록/요약

본 논문은 일본의 대표적인 미술비평가 사와라기 노이의 저작 『일본 현대 미술』의 통찰을 바탕으로 일본 현대 미술의 ‘분열증적인’ 전개 상황을 돌아보고 그러한 ‘파산’의 역사가 어떻게 일본의 동시대 젊은 예술가들에 의해 쇄신되는지 살펴본다. 사와라기에 따르면 일본 현대 미술은 평화와 폭력의 공존이라는 모순된 상황에서 출발하며, 이는 ‘닫힌 원환’으로 상징되는 일본 현대 미술의 답보적 현대성의 원인이 된다. 무라카미 타카시를 대표로 하는 일본팝의 오타쿠적 미술은 사와라기에게 중요한데, 이는 그러한 분열증적인 예술이 일본 미술의 어두운 심부를 징후화하기 때문이다. 2011년 발발한 동일본 대지진은 닫힌 원환으로서 일본 미술의 답보적 지평에 지각변동을 일으킨다. 대지진 이후 문화에 새롭게 허락된 공간이 폐허와 황무지라는 자각, 그리고 그 황무지에 남겨진 세대가 고아와 다름없다는 인식(치바 시게오)은 예술가들을 새로운 도전으로 이끄는 것이다. 본 논문은 일본 현대미술의 모순적 전개과정을 살펴보고 그러한 모순들이 3/11 대지진 이후 동시대 일본 미술 속에서 어떻게 전환되는지 조망해 본다.

more

초록/요약

This paper is a survey on the ‘schizopherenic’ history of Japanese modern art through the critical perspectives of Sawaragi Noi, a leading art critic in Japan, and it aims to understand how the artistic ‘bankruptcy’ becomes revitalized by the new generations of Japanese artists. As Sawaragi claims in his 『Japan, Modernity, and Art』, modern art in Japan began with paradoxical duality of peace and violence and it became the major cause for Japan’s paradoxical contemporaniety often symbolized by ‘a closed circle’ Yoshihara Jirō famously illustrated in his Gutai art. Otaku-rish art of Murakami Takashi takes an important role in Sawaragi’s criticism because it symptomizes the dark schizophrenia in Japanese contemporary art. 3/11 Tōhoku disaster however brought great changes to Japanese art and culture. Awareness of being thrown into the ruin of history and feeling of being nothing but an orphan in this ruin (Chiba Shigeo) lead the young Japanese artists to a new challenge. This paper looks into the difficult challenges piled up in history, and discuss how those challenges help revitalize Japan’s post 3/11 contemporary art.

more