검색 상세

음악에서의 팔린드롬(Palindrome)과 마방진(Magic Square, 魔方陣)

Palindrome and Magic Square in the Music

초록/요약

과거 작곡의 대가들이 음악에서의 구조적 연관성을 명확히 하기 위해 작곡에적용한 기법들 중 대칭구도는 다양한 방식으로 성부 간 또는 악곡의 형식부분에적용되어 왔다. 그 중 순방향의 진행과 역행이 성부에서 동시에 나타나거나 형식적 대칭구도를 강조하는 역할을 한 것이 팔린드롬(Palindrome)이다. 팔린드롬구조는 르네상스 시대 다성음악 작곡가들, 바흐, 조성음악에서 형식적 구조와 결합하며 고전의 하이든 그리고 낭만의 브람스에게서도 나타난다. 팔린드롬이 수평적 시간성을 극복하고 수직성 공간을 활용하는 마방진의 단계로 나아가는 것은조성이 해체되는 20세기 초반, 특히 12음기법을 작곡에 적용한 쇤베르크와 베르크, 베버른에 의해 추구되었으며 이후 총렬음악에서 숫자 마방진의 방향성이 활용되고 음악구조에서 마방진이 구체화되었다. 본 논문은 팔린드롬의 구조가 수평뿐만 아니라 수직구조에 동등하게 적용되고 음향의 구성요소들을 정하기 위해숫자 마방진에 의거하여 진행방향과 그 선택의 다양성을 보여주는 일련의 음악예들을 통해 그 현상을 살펴보고자 한다.

more

초록/요약

Among the techniques applied by master composers in the past to clarify the structural connection in music, symmetry in various ways was an essential tool in composition. Among them, Palindrome played a role in emphasizing the formal, symmetrical composition or simultaneously appearing in the voices in the forward direction and reverse direction. The Palindrome structure is combined with formal structures in the music of Renaissance polyphonic composers, Bach, and it also appears in classical Haydn and romantic Brahms. The Palindrome's progress to the stage of the magic square that overcomes horizontal temporality and utilizes vertical space was pursued by Schönberg, Berg, and Webern, who applied the 12-tone technique to composition, especially in the early 20th century. Afterwards, as the direction of the numerical magic square was applied in serial music, magic squares materialized in the music structure. This paper examines the phenomena through a series of music examples showing the direction of progress and the diversity of choices based on the numerical magic square to determine the components of sound equally applied to the vertical and horizontal structure.

more