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로봇을 활용한 초등학생용 사회성 기술 훈련 ‘사또(사이좋은 또래)’ 콘텐츠 개발

Development of Robot-Mediated Social Skills Training ‘Friendly Friends’ Contents for Elementary School Students

초록/요약

The purpose of this study is to plan and develop contents for training social skills using robots for elementary school students. Seven functions (guiding activity, providing reinforcement, guiding students behavior, team setting, presenting team order, timer setting, and checking scores) were developed by analyzing functions that robots can take charge of in the training contents. A total of 8 sessions of social skills training contents were developed by selecting social skills required for academic achievement and social interaction of elementary school students. The lesson consisted of providing positive and negative examples, modeling, role-playing, providing feedback on performance, and encouraging generalization stages using effective strategies for acquiring social skills. After developing social skills training contents using robots for elementary school students, so-called Friendly Friends (FF), a satisfaction survey was conducted on the field application of contents and participating students and teachers to examine the acceptance pattern. As a result, it was found that the participating students and teachers were satisfied with the contents. Finally, the meaning and the expected effects of the 'FF (Friendly Friends)' contents were discussed, and also, the matters to be considered when developing social skills training contents using robots in the future were suggested.

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초록/요약

본 연구에서는 로봇을 활용한 초등학생용 사회성 기술 훈련 콘텐츠를 기획하고 개발하였다. 훈련 콘텐츠 내에 로봇이 담당할 수 있는 기능을 분석하여 7가지 기능(활동 안내, 강화 제공, 행동지도, 팀 설정, 팀 순서 안내, 타이머 설정, 점수 확인)을 선정한 후, 초등학교 학령기 학생들의 학업성취 및 사회적 상호작용에 요구되는 사회성 기술을 바탕으로 총 8회기의 사회성 기술 훈련 콘텐츠를 개발하였다. 콘텐츠 현장적용을 위한 수업은 사회성 기술 훈련을 위한 증거기반 전략을 활용하여 긍정적 예시 및 부정적 예시 제공, 모델링, 역할극, 수행 피드백, 일반화 단계로 구성하였다. 초등학생을 위한 로봇활용 사회성 기술 훈련 콘텐츠, 즉 ‘사또(사이좋은 또래)’ 콘텐츠를 개발한 후, 수용 양상을 살펴보기 위해 콘텐츠 현장적용 및 참여학생과 현장교사를 대상으로 만족도 조사를 실시한 결과, 참여학생과 현장교사의 만족도가 높은 것으로 나타났다. 마지막으로 ‘사또’ 콘텐츠 개발의 의미와 기대효과에 대해 논의하고, 향후 로봇활용 사회성 기술 훈련 콘텐츠를 개발할 때 고려해야 할 사항을 제언하였다.

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