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유아용 2D 애니메이션의 캐릭터 동작에 관한 연구

A Study on Character Movement of 2D Animation for Young Children

초록/요약

애니메이션은 동적인 이미지로, 유아들에게 선호도가 높아 교육 및 학습 목적으로도 많이 활용되는 매체이다. 애니메이션의 많은 요소 중 동작은 캐릭터의 상황과 성격, 행동, 생각 등의 정보를 얻는 주요한 수단이다. 그러나 유아용 애니메이션의 캐릭터 동작 표현에 관한 연구는 부족한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 유아용 애니메이션에서 캐릭터의 기본동작 중 대체로 비중을 많이 차지하는 ‘걷기’, ‘고개 돌리기’와 ‘대화’를 선정하여 이에 적용된 동작원리를 찾고 프로토타입을 제작한 후 만 4~6세 유아에게 적합한지 확인하였다. 연구 결과 표준걷기의 경우 총 7가지의 원리와 고개 돌리기 3가지 원리, 대화 3가지 원리를 추출하였으며, 추출된 원리를 프로토타입으로 제작하여 적용한 후, 전문가 검증을 통해 적합성이 있음을 확인하였다. 이와 같은 결과를 통해 본 연구는 만 4~6세 유아용 2D 애니메이션 속 캐릭터의 기본동작 제작에 필요한 기초 자료가 될 것이다.

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초록/요약

Animation is the form of moving images that wins young children's hearts and also at is primarily utilized for instructional and learning purposes. Among the many other elements of animation, movement is the primary method to obtain the character's situation, personality, behavior, and thoughts. However, there is an insufficiency of studies on the production of characters’ basic movements in animations designed for children aged 4 to 6. Therefore this study chose "walking", "turning the head" and "talking" which made up a significant portion of fundamental movements. Then identified the applicable movement principles and created prototypes to test their suitability for young children in that age group. In conclusion, a total of 7 standard walking principles, 3 head-turning principles, and 3 conversation principles were obtained. These principles were then used in the production of prototypes and were verified for rationality and appropriateness through expert review. With the aforementioned results, this study will provide the fundamental data for the production of characters’ basic movements in 2D animation for children aged 4 to 6.

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