검색 상세

메타버스 활용 한국어교육에 대한 교사 인식과 교육적 적용 연구

A Study on Instructors’ Perception and Educational Application of Metaverse-based Korean Language Education.

초록/요약

본 연구는 메타버스 활용 한국어교육에 대한 교사 인식과 교육적 적용 관련 견해를 종합적으로 검토하고 이를통해 한국어교육에의 메타버스 적용 가능성을 탐색하는 데 궁극적인 목적이 있다. 이를 위해 메타버스 체험 여부가 향후 메타버스의 교육적 활용에 대한 인식에 미치는 영향을 감안하여 메타버스에 대한 교사 인식을 확인해 보고자 하였다. 또한 메타버스를 직접 체험해 본 교사들을 대상으로 메타버스를 한국어교육에서 어떻게 활용할 수있을지 메타버스 활용 수업의 가치와 필요성, 메타버스 에 적합한 활동 유형 및 수업 구성 방안, 메타버스 활용수업에서 예상되는 어려움과 지원 방향의 관점에서 요구를 확인해 보고자 하였다. 연구 결과 메타버스를 체험해본 교사 집단이 메타버스에 대한 이해도가 높고 유용성에 대한 인식, 효능감 면에서 통계적으로도 유의했다. 그러나 효능감이 매우 낮게 나온 미체험 집단에서도 사용 의지가 높았으며 체험 집단과 차이를 보이지 않아 흥미로웠다. 한국어 교육 현장에서 메타버스의 장점을 잘 활용하려면 역할극과 시뮬레이션, 상호작용이 있는 소그룹 학습활동과 같은 말하기 활동에 적합함을 확인할 수 있었다. 그리고 교사들이 메타버스 활용 교육의 필요성을 느끼고있다는 점을 반영하여, 향후 교원 양성, 각종 재교육 프로그램의 교과 내용에는 물론, 교원 자격 인증의 조건인학습 필요 과목 목록에도 이러한 내용이 포함되어야 할 것이다.

more

초록/요약

The ultimate purpose of this study is to comprehensively review teachers’ perceptions of metaverse -based Korean language education and views related to educational application, and to explore the possibility of metaverse application to Korean education through this. For this purpose, the instructor’s perception of metaverse-based education was studied, considering effect of their prior metaverse experience. In addition, educational application of metaverse was investigated from the perspective of the value and necessity of metaverse-based education, factors to consider when planning metaverse-based education, and expected difficulties and support directions of metaverse-based education. As a result of the study, the group of instructors who had experience with metaverse had higher understanding of the metaverse and were also statistically significant in terms of perceived usefulness and sense of efficacy. However, even in the unexperienced group, which showed a very low sense of efficacy, the behavioral intention to use was high, not showing a significant difference from the experienced group. In order to fully take advantages of metaverse in Korean language education, it was confirmed that speaking activities such as role play, simulation, and small group learning activities with interaction were the most effective. Furthermore, the necessity of metaverse-based education must be included in instructors’ training and re-training programs, as well as in the required courses for instructor qualification program.

more