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영혼의 치유로서의 철학 - 세네카의 <분노에 관하여>를 중심으로

Philosophy as the therapy of the soul – Seneca’s De Ira

초록/요약

이 논문은 세네카의 󰡔분노에 대하여󰡕를 주제로 한다. 이 글의 중심 질문은 “󰡔분노에 대하여󰡕에서 세네카가 개진하는 분노에 대한 처방은 과연 지금 현대를 사는 우리의 영혼의 치유로서 유의미한가? 만약 그렇다면 어떤 의미에서 어떤 한도 안에서 그러한가?”이다. 스토아 철학은 분노를 자신에게 부당한 일을 저지른 사람에게 복수하려는 욕망으로 정의한다. 분노에 대한 세네카의 입장은 상당히 극단적이다. 그는 분노가 모든 (나쁜) 감정 중에서도 가장 비천하고 광폭한 것이며 이성의 가장 큰 적이라고 말한다. 분노는 아무런 순기능이 없는 백해무익한 감정으로 영혼으로부터 축출시켜야 하며 축출시킬 수 있다는 것이다. 이 글에서는 분노의 감정에 대한 세네카의 처방을 간략히 소개하고 세네카의 처방이 전제하는 철학적 배경을 논의한 후 세네카의 분노론이 가지는 몇 가지 문제에 대한 필자의 견해를 제시한다. 또한 그의 분노론을 현실에 적용할 때 가지는 의미와 한계에 대해서 논하고 이와 함께 철학적인 이론을 실천적인 정신상담과 치료에 응용하려는 시도가 가지는 한계를 논의한다.

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초록/요약

This paper discusses Seneca’s De Ira. The central question this paper raises is: “Are Seneca’s prescriptions against anger relevant and significant to the modern readers? If so, in what sense and under what limitations?” The Stoics define anger as the desire to punish the person by whom you believe you were unjustly harmed. Seneca’s position on anger is quite radical. He claims that anger is the most foul and frenzied passion of all and is the worst enemy of the reason. Anger, having no positive function, should be and can be completely eradicated from the soul. This paper briefly introduces Seneca’s prescriptions against anger and examines the Stoic philosophical background of those prescriptions. Afterwards, I discuss some limitations/qualifications of Seneca’s view mainly with an Aristotelian objection in mind. In the end, I mull over how and under what condition the philosophical therapy of the soul can be helpful.

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