검색 상세

‘광인’의 절망적 항전: 이육사 문학에 나타난 ‘태양’ 이미지와 ‘광인’ 형상

Hopeless Struggle of the ‘Madman’: The ‘Sun’ Image and the ‘Madman’ Figure Depicted in Yi Yook-sa Literature

초록/요약

이 글은 이육사 문학, 특히 시 「소년(少年)에게」・「광인(狂人)의 태양(太陽)」・「일식(日蝕)」 그리고 수필 「계절(季節)의 오행(五行)」에서 묘사된 ‘태양’ 이미지와 ‘광인’ 형상을 분석하여 이육사에게 문학(시)이 곧 ‘행동’이 되는 근거를 규명한다. 「소년에게」에 나오는 ‘소리 석양(夕陽)을 새기고’와 ‘너조차 미친들 어떠랴’라는 시구를 분석하여, ‘태양’의 일종인 ‘석양(夕陽)’이 시대적 맥락에서 무엇을 환유하는지 그리고 먼저 ‘미친 사람’인 시인이 ‘소년’에게도 ‘미칠’ 것을 권유한 이유를 밝힌다. 「광인의 태양」에 나오는 ‘얼골을 가리면 슬픈 공작선(孔雀扇)’이라는 시구를 분석하여, 그것이 화자가 ‘라이플총’으로 과녁인 ‘태양’을 겨누는 모습을 형상화한 것으로 풀이하고 ‘광인’을 자처한 화자가 ‘누구도 반항할 수 없는’ ‘절망적 상황’임에도 불구하고 기어코 과녁인 ‘태양’을 향해 총을 겨누는 절망적 항전을 표현한 것으로 해석한다. 「일식」에 나오는 ‘하나밖에 없는 내 날’이라는 시구를 분석하여, 그것이 유일무이한 권능(權能)으로 지배하는 태양을 비유하며 시대적 맥락에서 그것이 무엇을 표상하는지를 밝힌다. 또 수필 「계절의 오행」을 ‘수(水)→화(火)→금(金)→목(木)→토(土)’, 즉 상극(相剋) 관계로 구성된 오행(五行)의 이야기로 분석하면서 오행의 순환법칙이 어떻게 작동하는지를 검토하고, ‘토’의 이야기에 나오는 ‘태양(太陽)’과의 ‘회화(會話)’를 ‘태양’에 대한 저항으로 해석한다. 그리하여 「계절의 오행」은 ‘태양’에 저항하는 ‘시’를 씀으로써 ‘척토(瘠土)’인 ‘토’의 계절을 끝낼 것을 결의하면서, ‘요람’인 ‘수’의 계절이 반드시 도래할 것임을 예언한 글로 읽는다. 이렇게 보면, 이육사 문학(시)은 영원히 ‘길을 걸어가는’ 과정으로서 ‘태양’에 저항하는 ‘절망적 항전’을 수행하는 실천적 행동이라 할 만하다. 더욱이 시인은 절망적 항전을 지속하더라도 죽음에서 끝날 수밖에 없지만, 그 임무를 이어받아 수행할 새로 태어날 ‘현현(玄玄)한 존재’로서 ‘소년’이 있기에 ‘내 여기 가난한 노래의 씨를 뿌릴’ 수 있으며, 그 결과 ‘미친’ ‘소년’의 절망적 항전이 이어진다면 ‘토’의 계절인 ‘척토’의 세계가 최종적으로 ‘수’의 계절인 ‘요람’의 세계로 회귀할 수 있다. 여기까지 오면, ‘광인’의 ‘절망적 항전’을 표현한 이육사 문학(시)은 그 자체로 처절한 ‘행동’이자 영원히 지속되어야 할 저항과 극복의 강인한 사상(思想)으로 상승하는 것이다.

more

초록/요약

This article analyzes the ‘sun’ image and the ‘madman’ figure depicted in Yi Yook-sa literature, especially in the poems “To a Boy”, “Sun of the Madman”, “A Solar Eclipse”, and the essay “The Five Elements of the Seasons”, to identify the grounds on which literature (poetry) becomes ‘action’ for Yi Yook-sa. Analyze the phrases ‘a sound to carve sunset’ and ‘even you are crazy’ in “To a Boy” to consider what ‘sunset,’ a type of ‘sun,’ represents in the context of the times and why the poet, who is first a ‘madman,’ encourages the ‘boy’ to become ‘crazy.’ Analyzing the phrase ‘If cover my face, it’s a sad peacock fan’ in “Sun of the Madman,” we interpret it as a metaphor for the speaker aiming a rifle at the target, the sun, and as an expression of the desperate struggle of the speaker, who claimed to be a ‘madman’ to shoot at the target, the sun, despite the ‘hopeless situation’ in which ‘no one can rebel.’ By analyzing the phrase ‘my one and only day(sun)’ in “A Solar Eclipse,” we examine what it represents in the context of the times by comparing it to the sun, which is ruled by its sole power. It also analyzes “The Five Elements of the Seasons” and examines how the cycle of the five elements works as it is composed of the stories of ‘Water’(水), ‘Fire’(火), ‘Iron’(金), ‘Wood’(木), and ‘Soil’(土), We examine the meaning of the Chinese character ‘會話’ in the phrase ‘to have a friendly conversation with the sun’ in the story of ‘Soil’ and consider what it means in relation to the sun. Through this examination, it is revealed that Yi Yook-sa literature (poetry) means a ‘hopeless struggle’ against the ‘sun’ as a process of ‘walking the road’ forever. Furthermore, the poet reveals that even if he persists in his ‘hopeless struggle’, it will inevitably end in death, but because there is a ‘boy’ as a newly born ‘a preeminent being’ who will take over the task, he can ‘sow the seeds of my poor song here’, and as a result, if the hopeless struggle of the ‘mad’ ‘boy’ continues, the world of ‘barren soil’, the season of ‘Soil’, can finally return to the world of ‘cradle’, the season of ‘Water’. Thus, it is argued that Yi Yook-sa literature (poetry), which expresses the ‘hopeless struggle’ of ‘madman’, is itself a desperate ‘action’ and a strong idea of resistance and overcoming that should last forever.

more