검색 상세

하이데거의 「예술 작품의 근원」에서 진리가 일어나는 세 번째 방식에 관한 연구

An Elucidation of the Third Way of the Occurrence of Truth in Heidegger’s Essay “The Origin of the Work of Art”

초록/요약

본 논문의 목적은 하이데거가 「예술 작품의 근원」에서 언급한 진리가 일어나는 세 번째 방식을 해명하는 것이다. 그 방식은 “존재자 가운데 가장 잘 존재하는 것(das Seiendste des Seienden)으로 존재하는 그것의 가까움(Nähe)”이다. 본 논문은 먼저 「예술 작품의 근원」과 함께 하이데거의 다른 저술을 참조해 “가장 잘 존재하는 것”이 신을 가리킴을 밝힐 것이다. 그다음에는 「예술 작품의 근원」을 통해서 “가까움”을 존재의 열어젖혀짐으로 해명할 것이다. 이로부터 진리가 일어나는 세 번째 방식은 신의 존재가 열어젖혀지는 사건으로 드러날 것이다.

more

초록/요약

This paper aims to elucidate the third way in which truth occurs in Heidegger’s essay, “The Origin of the Work of Art.” The way is “the proximity of that which is not simply but rather the being which is most in being.” First, in reference to Heidegger’s works, including the essay, this paper shows “the being which is most in being” as a god. Then, through the essay, the proximity is explained as the opening of being. From this, the third way in which truth occurs is revealed to be an event that opens the being of a god.

more