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뇌교육명상 수련의 자기치유 과정에 관한 질적 연구

초록/요약

이 연구는 뇌교육명상을 일상에서 실천하고 있는 수련자들이 수련과정에서 체험한 내용과 그 경험적 의미를 확인하고, 어떤 자기치유적 요소가 있는지를 발견하는 데 목적을 둔다. 연구자는 뇌교육명상 수련경험의 맥락과 과정을 있는 그대로 드러내기 위하여 질적 연구방법을 사용하여 체험의 본질에 접근하고자 하였다. 이 연구는 2016년 1월부터 2018년 10월까지 실시되었다. 연구참여자는 주 제보자 6명과 부 제보자 3명으로 선정하였다. 이들은 뇌교육명상 센터에 등록하여 3년 이상 수련한 경력이 있고, 일상생활에서 꾸준히 뇌교육명상 수련을 실천하고 있어 풍부한 수련경험을 가지고 있을 것으로 사료되었다. 자료 수집은 2017년 1월부터 2017년 6월까지 비구조화된 면담을 위주로 2주에 1회를 기본으로 하여 이루어졌다. 이 기간 이외에도 분석과 해석을 실시하는 과정에서 자료 수집이 필요한 경우에는 추가 면담을 실시하였고, 전화나 메일, 서지자료 등을 부가적으로 활용하였다. 그리고 수집 자료는 최대한 빠른 시간 안에 전사하여 보관하였다. 자료의 분석과 해석은 2017년 5월부터 2018년 10월까지 이루어졌다. 전사한 원자료를 바탕으로 임의적 코딩을 진행하였고 축 코딩단계에서 참여자의 진술을 의미 단위로 구분하여 범주화하였으며, 선택적 코딩단계에서 주제와 범주를 찾아내고, 참여자들의 체험 내용에 따라 명상경험 관련 주제를 정리하였다. 분석과 해석의 과정에서 연구자의 뇌교육명상 수련경험에 대한 실천지(practical knowledge)를 적용하는 동시에 동료 명상 수련 전문가의 의견을 구함으로써 신뢰도를 높이고자 노력하였다. 또한 연구자의 선이해가 연구참여자들의 수련경험에 대한 이해를 예단하는 경향이 생길 수 있으므로 최대한 객관성을 확보하려고 노력하였다. 연구 과정에서 드러난 뇌교육명상 수련자들의 수련 경험은 다음과 같다. 첫째, 뇌교육명상 수련자들은 신체활동과 기 감각을 키워 심신의 안정을 얻고, 적극적으로 수련에 임하는 태도가 명상수련에 효과적이라는 사실을 터득한다. 그리고 수련 후 수련 동료들과 명상경험을 공유하며 자연스럽게 자기 자신을 표현하는 시간을 가지며 공감과 지지를 얻는 경험을 한다. 이러한 경험은 수련을 지속하는 동기로 작용한다. 둘째, 기 에너지 감각을 터득함으로써 쉽게 ‘이완된 집중’에 이를 수 있게 된다. 이를 바탕으로 자신의 내면으로 의식을 전환시켜 몸의 감각, 느낌, 기분, 감정, 생각 등을 관찰할 수 있었다. 기 에너지 감각을 터득하는 단계를 지나 키우고 조절하는 단계에 이르면 자신의 내면에 대한 건강한 거리두기가 가능해지며, 이를 통해 자신의 내면을 대상화하여 지켜볼 수 있었다. 그리고 지속적인 대상화 훈련을 통해 기본적인 욕구와 동기, 나아가 특정한 사고 또는 감정을 일으키는 무의식적 관념에 대한 통찰을 할 수 있게 된다. 셋째, 연구참여자들은 뇌교육명상이 직접적인 몸 체험을 통해 정·기·신의 통합적인 변화를 경험하면서 체율체득(體律體得)의 중요성과 함께 내면의 잠재된 힘을 자각하고, 스스로 자연치유력을 회복하여 심신의 건강을 회복할 수 있음을 알게 된다. 넷째, 뇌교육명상의 다양한 수련법을 통해 몰입경험에 도달하고, 일상생활에서 경험하는 ‘자의식’과는 다른, 보다 수준 높은 차원의 ‘자의식’을 경험한다. 특히 기운과의 ‘합일(合一)’ 체험을 통해 내면의 지극한 평화로움과 자유로움을 경험하였고, ‘하나로 연결되어 있음’을 자각하였다. 이러한 과정에서 자신이 오롯이 관찰자로 존재함을 자각하는 수준에 이르기도 한다. 다섯째, 일상생활에서도 어려운 상황이 생길 때마다 기감각을 느끼고 내면을 바라보는 선택을 하면서 삶과 수행을 연결하고, ‘모두가 하나로 연결되어 있음’의 자각을 통해 문제 해결의 초점을 자신에게 돌리며, 자신과 타인에 대한 수용성을 키워간다. 또한, 자신과 타인에 대한 수용성이 커지면서 자연스럽게 홍익을 실천하고자 하는 삶의 태도로 나타났다. 이러한 뇌교육 명상 수련경험에 내재하는 자기 치유적 요소는 다음과 같다. 첫째, 참여자들은 뇌교육명상의 다양한 신체활동과 기에너지를 활용하여 쉽게 이완 상태에 도달하여 심리적 안정감을 얻었다. 직접적인 몸 체험은 감각을 회복시켜 신체 알아차림을 향상시켰고, 자신의 몸과 마음을 조절할 수 있게 되면서 자신감을 얻었다. 둘째, 기 감각을 통한 이완된 집중의 훈련은 외부의식에 머물렀던 의식의 초점을 내면으로 돌려 쉽고 빠르게 자기관찰이 가능해졌다. 특히 기운과의 ‘합일(合一)’ 체험은 더 높은 차원의 자기개념을 발달시키고, 현상을 객관화시켜 인식할 수 있는 힘을 키우는 계기로 작용했다. 셋째, ‘모두가 하나로 연결되어 있음’의 자각은 자신과 타인에 대한 수용성을 키우고, 자신의 성장이 곧 타인의 성장이라는 인식을 갖게 되어 문제 해결의 중심을 자신에게 두는 주체의식과 타인과 상생하는 이타성이 커졌다. 넷째, 사회적 차원에서 볼 때 수련자들은 상호지지적 관계 속에서 안정적인 자기표현 기회를 가졌고, 비판단적인 공감과 수용을 통해 긍정적인 자아정체감 형성에 상호 도움을 주었다. 요약하면, 뇌교육명상 수련 과정은 ‘스스로’ 자기 관찰의 힘을 키우는 자아성찰의 과정이고, 부정적인 자아인식에서 긍정적인 자아인식으로 성장하는 과정이며, 자신의 본성(眞我)을 깨닫는 근본적인 자기치유의 과정이라 할 수 있다. 이 연구는 일상에서 뇌교육명상을 실천하는 성인수련자들을 대상으로 한 질적 연구로서, 뇌교육명상 수련과정에서의 경험을 구체적으로 살펴보고, 내재하는 자기치유적 요소를 발견하고자 하였다. 이는 뇌교육명상을 비롯한 다양한 명상의 심리치유적 의의를 밝히는 기초자료가 될 수 있을 것이며, 뇌교육명상을 통해 자기치유를 하고자 하는 이들에게도 실질적인 도움을 줄 수 있을 것이다. 또한, 뇌교육명상 활동의 가치를 드러내어 아직 접해보지 않은 사람들에게 간접적으로 체험할 수 있는 기회를 제공할 수 있을 것이다. 앞으로 명상의 다양한 심리치유적 의미와 관련된 후속 연구를 기대한다.

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초록/요약

The purpose of this study is to examine what practitioners of brain education meditation experiences and its implications in their everyday lived life and to identify what self - healing elements in their experiences. The researcher of this paper has adapted qualitative research methods to reveal the context and process of the experience of the practitioners, in which this paper has attempted to approach the essence of experience. The study was conducted from January 2016 to October 2018. Participants in the study were selected as 6 main and 3 minor information providers. They have been trained for more than 3 years by enrolling in the Brain Education Meditation Center, and have been practicing brain education meditation in everyday life. Thus, it was considered that they had sufficient practitioner’s experience. Data was collected by unstructured interviews from January 2017 to June 2017 on a bi-weekly basis. In addition to this period, additional interviews were conducted for further data collection when deems necessary in the process of analysis and interpretation of data, and telephone, mail, and bibliographic data were used for supplementary purpose. Data were collected and transcribed and stored as quickly as possible. The analysis and interpretation of the data were conducted from May 2017 to October 2018. Based on the transcribed source data, random coding was carried out. In the axis coding stage, participants' statements were categorized by semantic units. Subjects and categories were identified at the selective coding stage, and subjects related to meditation experiences were inferred and summarized by participants' experiences In the process of analysis and interpretation, the researcher has attempted to raise the reliability by applying the practical knowledge of experience of researchers and by seeking opinions from fellow meditation practitioners. In addition, the researchers has secured the objectivity of the research since the researcher's presumptions may tend to prejudge understanding of the participants' experience The experience of the practitioners of Brain education meditation during the research is as follows: First, practitioners gain physical and mental stability by developing physical activity and ‘qi’ (氣 ,energy, spirit) from brain education meditation session. They have learned that the active and positive attitude toward the training session is effective for meditation. After training session, they share their meditative experience with their peers and have become to express themselves freely and naturally and get sympathy and support from peers. This sharing and self- presenting experience serves as an incentive to continue training session. Second, by learning the ‘qi’, they have become 'relaxed and concentrated'. With these experience, participants were able to observe their own senses of body, feelings, moods, emotions, and thoughts by turning the awareness into themselves. Once they have reached the stage where they can learn and control the ‘qi’, they will be capable of keeping distance in your inner being in a sound manner, and then seem themselves objectively their inner being. With continuous objectification of themselves, they will be led to insights into basic desires and motivations, and even specific thought and unconscious ideas that brings certain thoughts or emotions. Third, participants experience the wholistic change of Jeong (情), qi(氣), and god (神) through experience of their own body in Brain education meditation, then they realized the importance of the ‘learning embodied by experience’ (體律體得) and recognized the natural healing power of the inner being and recovered the healthy mind and body by restoring the natural healing power by themselves. Fourth, participants in brain education meditation have had immersive experiences through various practicing methods and reached a higher level of 'self - consciousness', which is different from 'self - consciousness' experienced in everyday life. In particular, they have experienced the peacefulness and freedom of the inner being through the experience of 'unity' with ‘qi’ and became aware that they were connected to one another. In this practicing process, some of participants have reached a level of they are observers for themselves. Fifth, they have easily felt energy even in everyday life, so whenever they are in a difficult situation, they will be able to feel ‘qi’ and examine their inner being before making decision. They are able to connect their practices to their every day life. With the sense and awareness of the truth that 'everyone is connected'. With this finding, they focused on their inner being to solve problems and issues of their life and increase tolerance and acceptance of oneself and others. In this ways, they have developed their own view of life to practice the philosophy of “Hongik”, which implies “Benefits to all mankind”. Brain education meditation experience contains inherent self - healing element inherent as follows. First, the participants were easily relaxed using various physical activities and ‘qi’ energy of meditation and obtained psychological security and stability in brain education meditation. Their experience of their own body has restored sensation, improved body awareness, and gained confidence by being able to control their own body and mind. Second, immersive training in the relaxed and concentrated manner by means of the sense of ‘qi’ help them to achieve self - observation easily and quickly by turning the focus of self-consciousness in to inner being, which used to stick to external consciousness. Especially, the experience of 'unity' with the ‘qi’ has helped them to develop a higher level of self-concept and served as an opportunity to develop the power with which they can perceive themselves and external world around them objectively. Third, their awareness of 'all human are connected' has increased tolerance and acceptance of oneself and others and also transformed the perception in a way that one's own growth is the growth of others, so that they are able to focus on themselves rather than anything else in solving problems. This has led to an attitude of active and altruistic life. Fourth, from the social point of view, practitioners had a opportunity to express themselves in mutual supportive relationship, and exchanged mutual help to form a positive self-identity through non-critical and acceptance and empathy. In summary, the brain education meditation training is a self - reflection process – in other words, it is a process of self-growing from a negative to a positive self-awareness. Also, it is be regarded as a fundamental self-healing process of knowing more about their self and identity. This qualitative study has aimed to look at adult practitioners who train themselves in brain education meditation in everyday life. This paper has examined the experience of the practitioners to identify the inherent self-healing elements of the session. It is expected that this research will be basic information to discover the significance of psychological healing in various meditations including brain education meditation. Also, it will be of practical help to those who want to heal themselves by means of brain education meditation. Furthermore, this paper will be contributed to expose the value of brain education meditation activity and provide opportunities for indirect experience to those who have not yet encountered the session. Further research is expected in related to significance of various psychological healing by meditation.

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목차

목 차
국문초록 ⅰ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구방법 및 절차 4
3. 연구의 범위와 한계 16

Ⅱ. 이론적 배경 17
1. 명상 17
2. 뇌교육명상 20
3. 자기치유 22

Ⅲ. 뇌교육명상 수련의 맥락 26
1. 수련 계기 26
2. 수련 공간 28
3. 수련을 통한 관계 34

Ⅳ. 뇌교육명상 수련 경험 40
1. 자신감이 향상됨 40
1) 몸의 감각이 깨어남 40
2) 기 감각이 깨어남 46
3) 마음이 열림 50
2. 의식의 방향이 내면을 향함 56
1) 내부의식으로의 편안한 집중 56
2) 내면의 혼란을 극복함 62
3. 수련에 대한 확신이 생김 69
1) 직접 해 봐야 알 수 있음 69
2) 내면의 치유력을 확인함 72
4. 기 에너지와 ‘합일(合一)’을 체험함 76
1) 평화로움과 자유로움을 경험함 76
2) 관찰자로 존재함을 알게 됨 81
5. 삶과 수행이 연결됨 87
1) 문제해결의 초점을 자신에게 둠 88
2) 타인의 모습에서 자신의 모습을 보게 됨 93
3) 삶의 방향이 확고해짐 96

Ⅴ. 뇌교육명상 경험의 자기 치유 요소 103
1. 신체활동과 기 에너지를 활용한 이완 103
2. 기 에너지 체험을 통한 자기관찰 108
3. 본질적 자각을 통한 자기 수용과 이타성의 발달 113
4. 상호지지적 관계 속에서의 자기표현과 공감 117

Ⅴ. 논의 및 제언 121
1. 논의 121
2. 의의 및 제언 125


참고문헌 129
부 록 140
ABSTRACT 142

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